loading...
Digital Marketing
elena golchin بازدید : 57 پنجشنبه 17 مرداد 1398 نظرات (0)

در مقالات قبل با طراحی تجربه کاربری (UX Design) و اهمیت آن آشنا شدید. طراحی تجربه کاربری به معنای طراحی یک تجربه ایده‌آل برای کاربران، هنگام استفاده از یک محصول یا خدمت است.

یک طراح تجربه کاربری یا UX Designer، شخصی است که به بررسی و تحلیل احساسات و ادراکات کاربران از محصول مورد نظر می‌پردازد. سپس این دانش را با هنر خود ترکیب کرده و در طراحی محصول و بهبود تجربه کاربری به کار می‌برد. از ویژگی‌های شخصیتی یک طراح تجربه کاربری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشتاق به دریافتن جزییات نحوه کار کردن محصولات و نحوه تعامل کاربران با آن‌ها، خصوصاً در حوزه تکنولوژی
  • قابلیت ادراک مشتری و دلایل به وجود آمدن احساسات و چالش‌های مختلف هنگام استفاده از محصول، وب‌سایت یا اپلیکسشن
  • دارا بودن مهارت کار گروهی و توانایی ایجاد تعامل و ارتباط با دیگر بخش‌های سازمان، به خصوص با طراحان رابط کاربری (UI Designers)
  • خلاق، دارای روحیه یادگیرنده، توانایی مدیریت بحران و حل مسئله

در ادامه به 9 عادت موثر برای تبدیل شدن به یک طراح تجربه کاربری موفق اشاره خواهیم کرد.

1. همواره اطلاعات خود را به روز کنید.

یادگیری مستمر و به روزرسانی دانش و مهارت‌های مرتبط با طراحی تجربه کاربری، با استفاده از منابع معتبر آموزشی یکی از گام‌های ضروری در این راه است.

2. درباره موضوعات مرتبط اطلاعات کسب کنید.

یک طراح خوب همواره در تلاش است در حوزه‌های مختلفی به جز طراحی اطلاعات کسب کند. برای مثال، داشتن اطلاعات در زمینه‌ی روانشناسی، می‌تواند شما را در درک نحوه نگاه افراد به مسائل و تعامل آن‌ها با محصولات و دنیای دیجیتال یاری کند. آشنایی با مدل‌های ذهنی افراد، داشتن اطلاعات کافی درباره محصول مورد نظر، در نظر گرفتن اهداف کسب و کار و ارزش‌های سازمان، آموختن مهارت‌های ارتباط موثر و بسیاری مثال‌های دیگر، می‌توانند در فرآیند طراحی تجربه کاربری به شما کمک کنند.

3. به یک شنونده فعال تبدیل شوید.

شنیدن، یکی از بهترین راه‌های یادگیری است. تکنیک شنیدن فعال نیازمند این است که شنونده بر صحبت‌های گوینده تمرکز کرده، آنها را درک کند و در مواقع لزوم به او پاسخ دهد. یک شنونده‌ی فعال، مطالب گوینده را به خاطر می‌سپارد. شنیدن فعال، کلید برقراری یک تعامل سازنده است.

4. مهارت داستان‌سرایی خود را تقویت کنید.

ارتباط و تعامل، مهم‌ترین بخش فرآیند طراحی است. به عبارتی دیگر، در مرحله اول، آنچه سبب تمایز و موفقیت یک طراح می‌شود، توانایی برقراری ارتباط موثر است، نه طراحی! چرا که یک طراح نیاز دارد تصمیمات خود را در طراحی، به گونه‌ای به دیگر اعضای مرتبط تیم منتقل نماید. داستان سرایی، یکی از بهترین راه‌های انتقال مفاهیم ذهنی به دیگران است. بهترین طرح‌ها هنگامی پدید می‌آیند که تمام اعضای تیم، داستان نهفته پشت محصول نهایی را به خوبی درک کرده باشند. داشتن ادراک صحیح و آشنایی با داستان برند، در تقویت این مهارت بسیار موثر است.

5. برای خود هدف تعیین کنید.

تمرین و یادگیری مستمر سبب پیشرفت شما در طراحی تجربه کاربری می‌شود. برای این منظور لازم است چشم‌انداز خود را تعیین کرده و برای خود اهداف چالش برانگیز اما دست یافتنی تعریف کنید. سپس برای هر هدف یک موعد نهایی یا ددلاین تعیین کرده و این تاریخ را در تقویم زمان‌بندی خود جهت یادآوری ذکر کنید. درنهایت در صورت محقق شدن آن اهداف، برای خود پاداش تعیین کنید.

6. با طراحان دیگر در ارتباط باشید.

برقراری ارتباط و استفاده از اطلاعات و مهارت دیگر طراحانی که شبکه ارتباطی گسترده‌ای داشته و برند شخصی خود را خلق کرده‌اند، در کنار برقراری ارتباط موثر با دیگر اعضای تیم، می‌تواند در بسیاری از موارد بر تجربیات شما افزوده و راهگشا باشد.

7. همواره در جستجوی علت مسائل و راه حل‌های متفاوت باشید.

اولین گزینه‌ای که به ذهنتان می‌آید الزاماً بهترین نیست. بهتر است برای هر مسئله به یک راه حل بسنده نکرده و چندین گزینه را در ذهن خود داشته باشید. به علاوه، یک طراح تجربه کاربری موفق باید بتواند علت انتخاب یک طرح یا راه حل را به خوبی برای دیگران شرح داده و آن را توجیه کند. مراجعه به پروژه‌های مشابه و ایده گرفتن از آن‌ها، یکی دیگر از راه‌های حل مسئله است.

8. در جلسات Usability Testing یا قابلیت استفاده از محصول شرکت کنید.

همان‌طور که در مقالات قبل مفصل به آن اشاره کردیم، داشتن شناخت صحیح از کاربران و درک احساسات و نیازهای آنان، یکی از ضروری‌ترین بخش‌های طراحی تجربه کاربری است. برخی از طراحان برای درک نحوه تعامل کاربر با محصول، به بررسی داده‌های آماری و پرسونای مخاطبان بسنده می‌کنند. اگرچه این داده‌ها می‌توانند تا حد زیادی مفید باشند، اما مشاهده‌ی نحوه تعامل کاربران با محصول از نزدیک، طراح را با سرعت و دقت بیشتری به نتیجه‌ی مورد نظر رسانده و بهتر می‌تواند چالش‌های کاربر را در استفاده از محصول از نزدیک مشاهده کند.

9. از انتقادات سازنده استقبال کنید.

اگرچه انتقادات افراد ممکن است همواره خوشایند نباشد، اما یک طراح نباید فراموش کند که هدف اصلی طراحی، کاربران هستند. بنابراین همواره باید از انتقادات سازنده و منطقی استقبال کرده و آن را فرصتی برای بهبود و رفع نواقص بداند. حتی گاهی لازم است طراحان از گروه‌های مختلف افراد با مهارت‌ها و تخصص‌های متفاوت بازخورد گرفته و سپس نتایج را طبق معیارهای خود اولویت‌بندی کنند.

تیم طراحی و توسعه وب‌سایت آژانس دیچیتال مارکتینگ ماکان، کسب و کار شما را از طریق طراحی خلاقانه UX و UI از رقبا متمایز می‌سازد.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 198
  • بازدید ماه : 174
  • بازدید سال : 2,701
  • بازدید کلی : 13,157